Sunday, December 5

Bila manusia dah berjaya ?


As a human sure kite nk berjaye kan , tapi korang perhatikan manusia dalam masa sekarang nih . tak kisah lah yang muda ke yang tua ke , bile dorang dah berjaya kita perhatikan berapa kerat je yang bersyukur dan masih meng-abdikan diri dorang pada Allah SWT ? ok lah , kita hamik contoh bangsa kite sendiri lah . bile masing -  masing dah ade duet , kejayaan yang melimpah ruah , masih ingatkan dorang pada-Nya yang bagi dorang rezeki semua itu ? atau bila dorang dah at the top dorang dah lupa daratan dan serta merta sikap haloba dan memandang rendah pada orang lain semuanya terkeluar ? tak guna kalau kita berlagak dengan apa yang kita ada  sedangkan diri engkau tu sebenarnya lagi buruk dari mereka yang tak berjaya dan masih mencari kejayaan sendiri . so ,bile kau dah berjaya jangan lupa nak sembahyang and tunduk kan diri kau pada Tuhan yang Esa itu.

Actually , bukan saja saja tulis this entry tpi ade sebabnya . adalah seorang hamba Allah selepas dye join satu community dye tu dye changed a lot and boleh dikatekan pada aq changed to bad than good . hm .actually agak terkilan dengan dye sebab since die join dat benda dye aq n dye dah cam terpisah jauh , macam ade line je antara kami .but its fine . tu yang die nak tapi kau jangan lah nak berlagak cam kau tu hero dan dah cam perfect sangat bile kau dah join community kau tu . come on . baru berapa bulan dah cam hebat sangat . bukan cemburu tapi meluat dengan aksi kau cam rusa masuk kampung yang nak bangga tanpa sebab . Tak kisah jika nak show off tapi kau tak ingat nak sembahyang and langsung tak reti bersyukur dengan apa ayng kau ada . lagi kau bahan orang lain dengan ape yang kau ade pdhal itu hanya PINJAMAN kepada engkau .Jangan nanti kau yang kene gelak sebab diri kau jatuh akibat sikap sendiri. kau kene ingat semua yang kau ada tak kan kekal dan ukannye milik kau pon . if Tuhan nak hambik balik , bile bile dye boleh hamik . Hidup kita macam roda tak selalu ada kat atas . Orang yang kau sisihkan nih , yang kau buang sekarang nih orang nih yang kau akan carik balik bile kau dah merana dan susah .

Fikir dan buatlah apa yang ptut before kau terlambat . YUP , aku memang susah untuk sayang orang tapi dalam sekelip mata aku mudah untuk membenci orang . aku tau aku pun tak perfect tapi aku takdelah nak berlagak aku hebat dan perfect sebab aku tau manusia ada kekurangan dan kelebihan maisng masing tapi kalau kau masih dengan sikan begga kau tuh , maaf tak kan kemana dan menambah lagi kebencian orang pada kau . ingatlah dan jangan jadikan aku mangsa ke-poyo-an kau itu sebab untuk aku kembali pada kau itu mustahil setelah apa yang terjadi . kau yang create so engkau juga yang terima padah . ini sekadar luahan dari hati yang seorang anak kamarulzaman.

p/s : for those yang tahu insan yang dimaksudkan,just keep it urself. btw , tenx zaem for the advice :)