Sunday, December 26

Saya ♥ Dinding hebat

Hello , anybody homies ? Haha . Kelamaan jugak lah aku tak meng-update- belog nih kan . Al-maklumlah , pegi bercuti dah tu bile dah balik , demam lah pulak . Ini pon baru ok sikit pastu terus update belog sayang ini . Huu .

Ok, meh aku cerita . Sebenarnya , aku dan family - family telah bercuti ke Negara Dinding Hebat . Ngee . Kteorg pergi seramai 15 hoghang dan selama enam eh, eh lapan hari . Huu . Ok, Xtually vacation only enam hali tapi disebabkan ade masalah dengan syarikat penerbangan (taley gtaw which one) so perjalanan menjadi lapan hariii . Banyak syioookk ukeh ?? Haha . Dekat sane tengah musim sejuk bak kate orghang putehh , winter laaa . Flight kteorang pagi which is at 8.30 am and the journey take 6 hours before landing kat airport sane . Sampai sane at 2.15 pm kott . Huu . Kua - kua airportt terus aku sarung sweater aku , masuk airport baruu capai winter coattt . haha . Korang tahan kalau suhu time tuh -3 celcius tapi korang hanya pakai baju yang sesuai untuk wheather malaysia ? ohh , Malaysia Hott . Haha . Tapi Malaysia jugak yang best .

the first one is tourist guide kami . Even chinese reti cakap indon. Kami ber-interaksi melalui bahasa melayu . Haha dan the other one is our supir aka driver. Sepatah haram tak reti cakap other language but kami interact melalui bahasa masing - masing disertakan dengan Sign language . Agak - agak die faham dan kteorg faham . Aku suka gelakkan dye sebab kelakar cara dye berinteraksi dengan kteorg. Haha . Comell je ohh :)

Ok , next is tempat - tempat yang aku pegi time dekat sanee . hari pertama , dorang bawak kteorg pegi tengok acrobatic show dorang . Best jugak lah and aku paling suka part moto which ade satu cam bola disco yang besar then 6 bijik moto kat dalam tuh. Extreme jugak . Pastu pegi dinner dan check - in . Huu . Ok, hari kedua , pegi Tiananmen Square dengan Forbidden City . Petang pulak pegi tempat silk then pegi massage kaki . Aku tak urutlah tapi sebab under age . Haha . Muda lagi aku nihh. Huu. Proceed . Third day pegi tempat simbol kebanggan Negara ini iaitu Great wall . Huu . Sumpah gempak dinding ini dan sejuk oh atas sane . Sumpah sejukk . Haha . Ye, Saya mendaki Dinding ini dan ada juga certificatenye . Yayy . Then pegi ski resort . Tapi tak maen ponn sebab majority taknak maen . cam hapehapentah korang nih . Tak reti ke nk try sumthing new hah ?? Fishh ! Otw to due tempat nih ade jugak singgah dekat crystal & pearl punye tempat . 

Hari ke empat saya telah ke Summer palace . Sampai sane , sejuk dye tayah cite lah kan . Lagi sejuk dari Great Wall tuh . tapi tempat dye nyaman lah kan . Tasek dye dah bekuuu . dah boleh maen ski atehh tuh . Haha. Dah lunch sume kami pon pergi ke stadiumolimpia . faham ke ? Haha . Bird Nest lahh . Hoho. Cantek ohh tengok dekat - dekat . Ingat nak pegi lagi mendalam tapi masa tak cukup . Ish , pastu pergi tempat diamond . Yay , dapat rantai jed  free . Kat situ aku beli gelang jed satu . Huu . Owner dye orang malaysia punya . HENSEMM :) . Haha . Then pegi tempat tea. Uwekk , tea tak sedappp . Haha . Hari kelima adalah hari bershopping dan hari ke- enam hari menaiki bullet tren mereka . Sumpah aku cakap best gile dan tech dorang memang tinggi . Fuhh . teruja kot naik train itu . Jangan jeles korang . Kelajuan paling laju dye boleh pegi hari tu 322km/h . laju tak ?? Aku sempat nyambar beberapa bijik train untuk kenangan . Dah settle evryhtng pegi airport kene halau balik . Haha. Ok, dah habes .

Eh, hari ketujuh kan ade . Haha . hari ketujuh pegi kawasan daerah tianjin pulak . pegi tempat jual barang penyeludupan. Hebat kan ? Haha . Tade beli ape pon . then hari kelapan, Bye bye China , Malaysia menanti.

Makanan senang nak carik sebab banyak restaurant muslim there cuma korang akan rase jemu sebab benda yang sama terutama telur dadar .Haha . Dorang jenis kasar dan jangan terkejut lau pegi sane sakit telinga dengar dorang jerit - jerit dan korang tengok banyak pinggan sumbing . So, oke lagi chinese here. Haha . Pemandu dorang tak usah di cite . Ade trafficlight seumpama tiada . Malaysia is lagi better tapi dorg takde pon xcdent like negara kita . Then, dorang paling teruk pon kalau ade masalah dekat jalan dorang akan honn je tapi lau malaysia habes kene maki bagai . kan ? tempat dorang bersih dan juga orang - orang mereka walaupon tua maseh gagah . Overall , both countries oke . Haha .

Sedikit tatapan :)




Encik Bas



Urut , urut kaki .


Malaysia ada ? Haha

Great Wall , Cold !

Menarik kan ? Haha , %&#^ kat korang y tnk maen ituhari !


Topi Panda :))



Mascot mereka , Panda :)

Bird Nest Stadium .
Tengok , berapa kerat je yang mampu duduk sini ?



Tahu kenapa dye gelak ? Gambar box jam dye masuk dalam camera si baju merah .
BEKU !


Epal :)








Bullet Train :)














P/s : Oh , Bangi :)