Thursday, July 28

Tan Sri Kayap


Shingles, or herpes zoster, sejenis penyakit kulit yang disebabkan oleh sejenis virus yang sama dengan pelentung /cacar air/chickenpox-chi-ken-pox. Virus ni akan mengeram lama dalm badan sehingga beberapa lama dan menjelma sebagai  kayap/ shingles. Pada kulit yang terkena kayap ini nampak macam ruam tetapi menyakitkan. Kelihatan macam tompokan merah serta berair nampak macam chickenpox.Kalau terkena kayap selalunya tempoh sembuh lebeykurang dalamasa 2-3 minggu dan ianya boleh berulang.

Part tu sadis .

fiq pernah terjadi penyakit kayap nie, hanya Tuhan sahaja yang tahu betapa sakit nyer, mula2 fiq ingat sakit jerawat, fiq pown pantang dan tak makan seafood. hari tue, mak fiq masak sup daging, fiq pown makan! tiba2 fiq rasa panas giler muka dan naik merah2 kat muka. pastu ade jiran fiq datang, tengok fiq, dia kata ini kayap nie bukan jerawat.. fuhhhhhhhhhh mak fiq terkejut arr sbb patut lah makan daging tiba2 dia naik banyak.. pergi jumpa doktor, doktor suruh pergi hospital dan siap kasi surat lagi untuk ke hospital besar.. tapi mak fiq x suka fiq di tahan di hospital.. kami berubat cara kampung.. bila fiq sapu air tawar yang di jampi oleh pak saudara fiq, esok hari nie penyakit kayap nie makin surut dan makin hari makin surut.. pak saudara fiq tahu cara perubatan Islam.. dia ade cakap kayap ini hanya serpihan abu api neraka sahaja sakit nya

Uish the last sentences tu

setakat ni kayap ni takdelah yang bawak mati cuma kesakitan yang di tanggung oleh orang yang kena kayap tu rasa macam nak mati. ada kaitan dengan saka ke tak tu saya pon kurang pasti. yang saya pasti ni punca kayap secara perubatan moden berpunca dari virus yang sama dengan chicken pox. Orang yang belum kena chicken pox takkan kena kayap. orang yang dah pernah kena chicken pox berkemungkinan kena kayap. Virus Herpes Zoster ni bergerak melalui urat saraf. Jadi punca penyakit dia dari dalam darah.


sedg aku menulis nie aku ngh sengsara ngn kayap—
tension gler— dah dua kali kne— nie ketiga kali nk naik lagii—
dah la keje— letih n sengal2 bdn nie— sakittt ler


Salam…saya kena mase hari raye first..mula2 kena tu prasan ade satu dua bintik yang gatal dan menyakitkan masa tido.Masa raye ke2 baru la mak saya ckp ni kayap..Tahun lps adik saya dah kena..dia berubat ngan orang cina kat senaling,k.pilah..Alhamdulillah,sembuh..2 minggu pantang x leh mkn benda2 gtl..ayam,ikan,daging,telur,seafood,kicap dan banyak lagi..Sayur pun sayur tertentu jer blh makan..Dia kate lada boleh,sawi,kentang boleh…Skarang saya pun tgh berubat ngan dia tapi masih mkn ubat yg doktor bagi..Saya nak tahu mcm mane kayap ni terjadi?ayah saya kate sbb kuman chicken pox yg x menjadi dia jd kayap..betul ke?

Saya pun masih mencari sebab


baru baik kayap..ye ker bley berulang?takmo dah..sakittt.
..tapi sakitnya memang DIA je tahu..masa kena aku ingat jerawat apo kat dada and petiak aku nie(start 2 3 hari..jerawat tue rasa pedih2/nyucuk2)…then Jumaat tue aku p jumpa doc pasal pening kepala and loya2..ada gak rasa sakit kkat jerawat wen pakai baju..doc cek pastu dia tanya wen kena?aku cakap ada ar 2 -3 hari lepas(dalam hati..malunya!jerawat pun nak ngadu kat doc)..pastu doc kata nie KAYAP..balik..makan ubat nie 5 kali sehari..dia nak bagi cream(aku takmo-pasal memang aku takkan sapu(ye saya degil)..
bermulalah sengsaranya aku..gatal..pedih..rasa macam kena kejutan elektrik all the time(masa tue aku tak kawan lagi ngan en Google nak tau pasal kayap nie)..aku makan ayam..sesuka hatiku..terus malam takleh tido tapi takleh wat apa..panas..pening.nangis je keje aku..then tido tapi macam tak tido.sampai lah seminggu..
badan rasa lemah,selera makan memang out,pening and keje dia baring macam org sakit..aku bukak TV..tgk..tau2 tido..seminggu yang sakit..


aku tgah kne kayap ney..pagi td p klinik doc bg ubat ape ntah nmenye…acyclovir…tablet…dye suh mkn 5 kali sehari…blk 2 aku dok p research psl kayap ney…x smpi ati ak nk tgok gmbr org len y kne…m’nanges sakan ak time 2…ak kne kt bhgn peha..dye bertompok2…itu jenis kayap ape yek?smlm ak tdo asek t’bgon jer..skit…tensen gile…da lar smlm ak dok p beli burger ayam…patot lar gatal gile malam td…lau kte kne kayap kne kne pakai cream dye ker?sbb ak juz mkn ubt y doc bg jer…belon2..kt kayap ak ney nmpk scary jer..cm rse nk ltopkn jer..n yg kata mndi x ley gune sabun 2..so mnd ngn air cm gitu jer ker?

We are same

aku bru je kena kayap mgu lps 5 jun 2011.mula2 ingt gtal2 bdn bese je lame2 ia makin teruk n ade tompok2 merah.gtal sgt tp aku thn tkut merebak sluruh bdn.sakit menyucuk2 xtahan..smp pkai bju pon rase sakit .dok dlm umah xpkai papela….huuu..tuhan saje yg tau. g klinik bese doc bg ubt sapu je n pil telan smgu aku abiskan ubt tu tompok kt bdn xjgk ok..lps tu aku g klinik pakar kulit doc ckp aku kena kayap.terkejut dgr dia ckp simpton ni bole jd sbb dlu pnh ade chicken pox n skng dia jd kayap salah satu sebab tension/tekanan.dia bg ubt pil n cream.ubt pil tu name zovirac ade1 papan 5tablet doc bg utk smgu punye la mhal 1biji pil tu harga rm14.abis rm500 whooo…..tp bkorban la sbb nk penyakit ni baik.ni nk msk 2mgu dh dok menderita sakit kayap..psl pantang aku xde la pantang sume ygg bole dimkn aku mkn jew…harap2 ngn mkn ubt n doa smoga penyakit ni sembuh….xmo dh kena kayap……

Itu semua luahan manusia tentang kayap . Well , dari bahasa rempit  macam engkau itu adalah sengkek tapi tidak untuk bahasa doktor . Cepat lah sembuh wahai tan sri kayap so that aku boleh jadi normal kembali .

No ayam , No daging , No seafood , No telur , No kicap , No SAYUR , No ikan and No segala nya . Belum ramadhan dah kene puasa dulu . =.=